«پاردوکس»؛ نمایش آثاری به شیوه بافت گذاری با روان نویس است
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۸۹۸
یک هنرمند نقاش گفت: در نمایشگاه «پارادوکس» تلاش شده با دخالت دادنِ تأکید و تشدیدِ دیگر کیفیت های بصری مثل تکرار، عامل تضادِ اندازه و پارادویِ شفافیت وماتی، پتانسیل دیگری ازخطاطی نشان داده شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه «پارادوکس» با نمایش آثار«مصطفی نوربخش» از 24 تا 29 خرداد در گالری کاما برپا می شود؛ این هنرمند شهرکردی فعالیت هنری اش را از سال 1368 آغاز کرده است؛ مصطفی نوربخش هنرمندی است که رویکرد اصلیاش در نسبت با هنر، انعکاس فهم بیبدیل و شخصیاش از جهان بیرون است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شما در اغلب آثارتان از حروف و نوشتار بهره می گیرید؟
یکی از ویژگی های تمدنِ ایرانی قدرتِ هنرهای بصریِ آن بوده است، نقطه آغازین این هنرِ انتزاعی را می توان از «حروفِ مکتوب» دانست، حتی در بطنِ اسلیمی ها به همراه نقش مایه های هندسی و گل دارشان می توان جوهره ی «حروف»را یافت نوشتار جزئی از هنرهای بصری است و همیشه به طراحی ، نقاشی و معماری وابستگی داشته است، هر چند سه مقوله اخیر به صورتِ مستقل در مسیرِ خود حرکت کرده اند امّا دائماً با فرم های نوشتاری و کشفیاتِ بدیع و خلاقانه خطاطی با قدرتِ بیشتری پیش رفته اند.
درباره انتخاب عنوان«پارادوکس» برای این نمایشگاه توضیح دهید؟
خطاطی، قدرتِ خود را از خواندن و نیز نگاه کردن به نوشته ها بدونِ خواندن آنها می گیرد، همیشه در این پارادوکس، نوعی خوانش و فقدانِ معنا وجود دارد. وجودِ این پارادو موجب می شود که یک قطعه «خط نوشته» در فرآیندِ پیش رونده اش ساختارِ یک تصویر را شکل دهد. این ساختار در مرحله ی بعدی راهِ دیگری از خوانشِ بصری را باز می کند که مستقیماً با ذهنِ هنر مندِ خطاط رابطه دارد. یعنی با دنبال کردنِ ریتم های احساسی و فرم های وابسته به شخصیتِ خودِ هنرمند، ساختارِ نهائیِ یک اثر خطاطی شکل می گیرد.
چند اثر در این نمایشگاه به نمایش درمی آید؟
در نمایشگاهِ«پارادوکس» ۹ تابلوخط به شیوه بافت گذاری با روان نویس به نمایش در می آید؛ دراین آثار تلاش شده با دخالت دادنِ تأکیدات وتشدیدِ دیگر کیفیاتِ بصری مثلِ تکرار، عامل تضادِ اندازه وپارادویِ شفافیت و ماتی، تجلیلِ دیگری از پتانسیلِ اجراهای خطاطی به نمایش گذاشته شود.
در آثار این مجموعه از خط استفاده کردید که یک تصویر کلی را نشان بدهید؟ یعنی می شود گفت پارادوکس به نوعی نقاشی خط هم هست؟
اصطلاح نقاشی خط را بهتراست کنار بگذاریم کارها تماماً خطاطی است، پارادوکس یک مفهوم کلی است که ممکن است در تمامِ آثار هنری وجود داشته باشد؛ در این آثار سعی شده از این مبحث تجلیل دوباره ای صورت گیرد.
«پارادوکس» با « تونر تا معجزه»چه تفاوتی به لحاظ تکنیک و فرم دارد؟
تکنیک در نمایشگاه قبلی استفاده از تونر به عنوان ماده تاثیر گزار بود ولی در اینجا ایجاد بافت با روان نویس، مرکب خوشنویسی و نوار چسب هست، مسلم است که وقتی مواد و مصالح متفاوت می شوند طبیعتاً فرم ها هم دچار دگرگونی خواهند شد.
پایان پیام/32
منبع: شبستان
کلیدواژه: خبرگزاری شبستان استان بوشهر مجلس روزنامه دهه کرامت بیرجند اردبیل مسجد مریم داوری شبستان بیرجند روان نویس گالری کاما آثار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرمها
با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرمهای مختلف عرضه میشوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.
به گزارش انتخاب، محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.
خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است.
با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.»